Narodna Skupština Republike Srbije usvojila je 26.11.2020. godine Zakon o izmenama i dopunama zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji kao i Zakon o izmenama i dopunama zakona o porezima na imovinu. Oba zakona objavljena su u „Službenom Glasniku RS“, br. 144/2020.
Ključne izmene Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji
-
Preciziranje poreskog tretmana otvorenih i alternativnih investicionih fondova:
Nova definicija poreskog obveznika proširena je da obuhvati i investicione fondove, budući da je u propisima koji regulišu fondove, otvoreni i alternativni investicioni fondovi se ne smatraju pravnim licima;
Dostavljanje poreskih akata vrši se na adresu registrovanog sedišta društva za upravljanje fondom ili na posebnu adresu fonda za prijem pošte ukoliko je takva adresa prijavljena u Agenciji za privredne registre;
-
Izmene u načinu komunikacije između obveznika i Poreske uprave i načinu dostavljanja poreskih akata:
Zakon omogućava obveznicima da zahteve u vezi ostvarivanja prava iz poreskopravnih odnosa poput zahteva za povraćaj i preknjižavanje više ili pogrešno plaćenog poreza, mogu dostavljati elektronski putem preko Portala poreske uprave;
Međutim elektronska komunikacija je sada dvosmerna ulica, budući da sama Poreska uprava može dostaviti poreski akt u elektronskom obliku fizičkom licu, koje poreske prijave podnosi u elektronskoj formi putem Poratala poreske uprave, bez posebnih dodatnih saglasnosti tog lica. Ukoliko lice dostavlja pismenim putem poreske prijave, onda Poreska uprava mora dobiti posebnu saglasnost za dostavljanje poreskih akata elektronskim putem;
Povod za oprez je činjenica da se prilikom elektronske komunikacije odnosno u slučaju dostavljanja poreskog akta u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave isti smatra dostavljenim danom postavljanja na portal Poreske uprave. U praksi ovo znači da poreski obveznik mora redovno proveravati portal kako ne bi propustio rok za žalbu koji počinje da teče od momenta postavljanja akta na Portal;
Kada se poreski akti dostavljaju preporučenom pošiljkom, ukoliko uručenje nije bilo moguće, neophodno je ponoviti slanje preporučenom pošiljkom pre nego što počne da teče rok od kojeg se akt smatra uručunim;
-
Nova krivična dela:
Nove odredbe zakona tiču se poreskih prevara u vezi sa porezom na dodatu vrednost (PDV). Poreske prevare u vezi sa PDV-om su kažnjive su novčanom kaznom i kaznom zatvora između jedne i pet godina:
Kada osoba u nameri da sebi ili drugom licu, u prethodnih 12 meseci ostvari pravo na neosnovani povraćaj poreza na dodatu vrednost ili poreski kredit kod poreza na dodatu vrednost, podnese jednu ili više poreskih prijava poreza na dodatu vrednost neistinitog sadržaja.
Kada osoba u nameri da sebi ili drugom licu, u prethodnih 12 meseci potpuno ili delimično izbegne plaćanje poreza na dodatu vrednost, ne podnese jednu ili više poreskih prijava poreza na dodatu vrednost, podnese jednu ili više poreskih prijava poreza na dodatu vrednost neistinitog sadržaja ili ko u istoj nameri na drugi način izbegne plaćanje poreza na dodatu vrednost.
Kada vrednost povraćenog odnosno izbegnutog poreza iznosi više od 5 miliona dinara, zaprećena je kazna zatvorom od dve do osam godina, a kada je vrednost povraćenog odnosno izbegnutog poreza veća od 15 miliona dinara, zaprećena je kazna zatvorom od tri do deset godina.
Ključne izmene Zakona o porezima na imovinu
-
Opšte izmene
Dodatni uslov za ostvarivanje poreskog kredita za stambeni objekat, je prijavljeno prebivalište obveznika u toj kući ili stanu, u skladu sa zakonom koji uređuje boravište i prebilaište;
Ako se kuća ili stan kvalifikuju za umanjenje poreza po više osnova, umanjenje će se vršiti samo po jednom osnovu koji je najpovoljniji za obveznika. Poreski kredit se ne može koristiti kao poresko oslobođenje kumuliranjem više osnova.
-
Izemene u pogledu digitalne imovine i investicionih fondova:
Digitalna imovina potpada pod domašaj imovine koja podleže porezu na nasleđivanje i poklon;
Otvoreni i alternativni investicioni fondovi postaju obveznici poreza na nasleđe i poklon;
-
Razvrstavanje nepokretnosti u grupe:
Razvrstavanje uključuje pojašnjenj u pogledu: „građevinskog zemljišta” kao vrste zemljišta koje je kao takvo definisano zakonom kojim se uređuju planiranje i izgradnja; „poljoprivrednog zemljišta” kao vrste zemljišta koje je kao takvo definisano zakonom kojim se uređuje korišćenje poljoprivrednog zemljišta; „šumskog zemljišta” kao vrste zemljišta koje je kao takvo definisano zakonom kojim se uređuje korišćenje i upravljanje šumama i šumskim zemljištem;
Stanom, se smatra posebni deo objekta koji čini funkcionalnu celinu koja se sastoji od jedne ili više prostorija namenjenih za stanovanje i po pravilu ima zaseban ulaz, osim kad je (ceo ili u pretežnom delu) kategorisan za obavljanje delatnosti ili se u njemu (u celini ili pretežnom delu) obavlja registrovana delatnost;
Kućom za stanovanje, se smatra objekat namenjen za stanovanje ili za povremeni boravak (porodična kuća, vila, vikendica, planinska koliba, lovačka kuća i sl.), osim kad je (u celini ili u pretežnom delu), kategorisana za obavljanje delatnosti ili se u njoj (u celini ili pretežnom delu) obavlja registrovana delatnost;
Poslovnim objektom, se smatra zgrada ili drugi (nadzemni i podzemni) građevinski objekat, odnosno posebni deo objekta (lokal, kancelarija i sl.), koji je namenjen za obavljanje delatnosti, uključujući i: stan, odnosno kuću za stanovanje i garažu kada su kategorisani za obavljanje delatnosti ili se u njima obavlja registrovana delatnost;
Garažom, se smatra objekat ili poseban deo objekta koji čini funkcionalnu celinu, kao što su garažni boks ili garažno mesto, namenjen za parkiranje vozila, smeštaj vazduhoplova, plovila, osim garaže koja se smatra poslovnim objektom;
Pomoćnim objektima, smatraju se 1) samostalni objekti koji ne služe za stanovanje ili obavljanje delatnosti i ne razvrstavaju se u stanove, kuće i poslovne objekte. U ovakve objekte spadaju: pomoćni objekti koji nisu zgrade (bunari, bazeni, rezervoari, cisterne i sl.); pomoćne zgrade (prizemne zgrade i zgrade čija je podna površina ispod površine zemlje) koje su u funkciji stambenog, odnosno poslovnog objekta, koji je izgrađen na istom zemljištu (kotlarnice, podrumi, šupe za smeštaj ogreva i sl.); 2) ekonomski objekti, u skladu sa zakonom kojim se uređuju planiranje i izgradnja; 3) nadstrešnice osnove preko 10 m² koje su samostalni objekti.
Za sva dodatna pitanja pratite naše objave ili kontaktirajte vaš redovan kontakt u ZSTAX-u.