Zakon o PDV-izmenama
Narodna skupština Srbije je usvojila izmene i dopune Zakona o PDV-u koje su stupile na snagu 1. januara 2017. godine.
Izmenama Zakona o PDV-u predvidjđaju se nova pravila o utvrdjđivanju mesta pružanja usluga, vreme isporuke, pojednostavljenje uslova za odbitak ulaznog PDV-a i razjašnjenje situacije kada je strano lice dužno da se registruje za PDV u Srbiji.
Mesto prometa usluga
Izmena u vezi sa mestom isporuke predviđa opšte pravilo kada su usluge pružaju poreski obveznik. U skladu s tim, smatra da je mesto gde je poreski obveznik, odnosno primalac usluga ima sedište ili stalnu poslovnu jedinicu (za pružene usluge u stalnoj poslovnoj jedinici) mesto snabdevanja.
Za potrebe utvrdjivanja odstupanja od opšte definicije poreskog obveznika, Zakon o PDV je uveo novu definiciju poreskog obveznika koji se koristi u svrhu određivanja mesta snabdevanja.
Obveznikom se smatra svako lice koje trajno obavlja delatnost, bez obzira na svrhu obavljanja djelatnosti, državni organi, organi teritorijalne autonomije i lokalne samouprave sa svojim sedištem u Srbiji, strana pravna lica, državni organi, organi teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, registrovana za plaćanje poreza na potrošnju u zemlji u kojoj imaju svoje sedište.
Zakon ne propisuje nikakve dodatno objašnjenje o tome kako da se dokaže status poreskog obveznika za utvrdjiđivanje mesta snabdevanja.
Mesto snabdevanja za usluge koje pruža strano lica (nije registrovan za PDV u Srbiji) obvezniku je mesto gde poreski obveznik ima sedište ili stalnu poslovnu jedinicu ukoliko se usluge pružaju u stalnoj poslovnoj jedinici).
Nova pravila takođe propisuju izuzetak od opšteg pravila.
Takav izuzetak odnosi se na usluge koje se odnose na nepokretnosti, prevoz putnika, prevoz robe, usluge prisustvovanja kulturnim, obrazovnim, sportskim, umetničkim, naučnim, ili sličnim dešavanjima, uključujući i pomoćne usluge u vezi sa pomenutim događajima, itd (gde je usluga u stvari obezbedjđena) i usluge konsultanata, inženjera, pravnika, revizora, snabdevanje osoblja, oglašavanja, usluga pruzenih elektronskim putem, itd (gde primalac ima sedište ili mesto boravka).
Izmene i dopune Zakona o PDV-u ne propisuje se prelazni period za primenu novih pravila. Iz tog razloga je potrebno da pratite moguće promena u vezi sa mestom snabdevanja za usluge plaćene / pružene pre 1. aprila koji će biti donete nakon primene novih pravila.
Vreme isporuke
Vreme snabdevanja električnom energijom, prirodnim gasom i energijom za grejanje i hlađenje koji se isporučuju putem prenosa, transporta i distributivne mreže u cilju buduće prodaje se smatra dan čitanja i određivanje potrošnje.
Pojednostavljenje u rasvetljavanju prava na odbitak prethodnog PDV-a
Poreski obveznici imaju pravo odbitka ulaznog PDV-a obračunatog u skladu sa Zakonom o PDV-u za: snabdevanje sekundarnih sirovina i usluga vezanih za te robe; prenese zgrade i ekonomski deljivih jedinica unutar ovih objekata (sa izuzetkom prvog prenosa); roba i usluga koje se odnose na izgradnju; električne energije i prirodnog gasa stečenog radi dalje prodaje.
Pojašnjenje obaveze za registraciju stranih lica u sistem PDV-a
Pored toga sa ovim izmenama predviđeno je da strano lice koje vrši oporezivi promet dobara i usluga isključivo poreskim obveznicima PDV-a ili licima iz člana 9. Zakona o PDV-u ili vrši samo uslugu od prevoza putnika autobusima, nema obavezu da registracije u sistem PDV-a u Srbiji.
Na osnovu navedenog stava, to upućuje na zaključak da su strani subjekti dužni da se registruju samo prilikom pružanja usluga poreskim obveznicima koji nisu registrovani za PDV. Prag od 8 miliona dinara ne važi za strana lica. Ove izmene su podržane sa izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji koje su uvele kazne za ona strana lica koja ne uspevaju da se registruju za PDV.
Stupanje na snagu nove uredba o privlačenju direktnih investicija
Na dan 29. decembra 2016, Vlada Republike Srbije, u skladu sa Zakonom o ulaganjima, donela je novu Uredbu o uslovima i načinu privlačenja direktnih investicija (u daljem tekstu: „Pravilnik“), koji je stupio na snagu na dan 31. decembra 2016. Godine. Nedavno uvedenom Uredbom, precizira se da sledeće investicije neće biti priznate kao direktne investicija:
- investicija u slučaju značajnih promena u celom procesu proizvodnje pravnog lica;
- Sticanje udela ili akcija.
Sredstva predviđena ovom Uredbom mogu se koristiti za finansiranje investicionih projekata:
- Proizvodnja;
- pružanje usluga koje mogu biti predmet međunarodne trgovine u skladu sa Uredbom (ovo je uglavnom vezano za IT industriju).
Dalje, u skladu sa navedenim Uredbom, kako bi određene investicije mogle biti priznate kao investicija od posebnog značaja, između ostalog, investitor mora da:
- Investira 5 miliona eura u osnovna sredstva ili zaposli najmanje 500 radnika;
- Investira 2 miliona eura u osnovna sredstva ili zaposli najmanje 100 radnika;
- realizuje investiciju na teritoriji jedne ili više opština i da podstakne realizaciju zajedničkih prioriteta u razvoju više opština sa ciljem poboljšanja njihove konkurentnosti;
- izvrši investicije na osnovu jednog od bilateralnih ugovora ili sporazuma o prekograničnoj saradnji.
U slučaju da ulaganje ne ispunjava uslove kako bi bilo priznato kao investicija od posebnog značaja, i dalje postoji mogućnost da dobije državnu pomoć koja se dodeljuje na osnovu javnog poziva Ministarstva ekonomije i Agencija za razvoj Srbije.
U tom smislu, pragovi za dodelu državne pomoći u slučaju investicija u opštinama 2. ili 3. nivoa razvoja su smanjeni (500.000 evra i 400.000 evra), kao i za ulaganja u devastirana područja (100.000 evra i 10 novih radnika ).
S druge strane, prag za ulaganje u opštinama 4. nivoa razvoja (sa 150.000 evra do 200.000 evra).
Osim toga, nova Uredba uvodi izuzeće od prava na državnu pomoć za one subjekte koji imaju obavezu povraćaja nezakonite državne pomoći i sa kojim je raskinut ugovor o dodeli podsticajnih sredstava.
Godišnji porez na dohodak gradjana za 2016.
Krajnji rok za podnošenje prijave je 15. maj 2017. Neoporezivi iznos iznosi 2,285,064 dinara.
Zakon o porezu na dohodak propisuje obavezu za plaćanje godišnjeg poreza na dohodak za sve pojedince čiji je ukupan neto prihod premašio trostruki iznos prosečne godišnje zarade po zaposlenom u Srbiji u kalendarskoj godini za koju se utvrđuje poreska obaveza.
Za potrebe godišnjeg poreza na dohodak, poreskim obveznikom smatra se –srpski poreski obveznik za svetski dohodak, kao i nerezidentna lica za prihod ostvaren u Srbiji.
Poreske stope su progresivne tj 10% i 15%. Podsećamo vas da se iznos doprinosa za socijalno osiguranje koje se isplaćuju poreskom obvezniku, prema odredbama zakona kojim se uređuju obavezni doprinosi za socijalno osiguranje uključuje u ukupan prihod poreskog obveznika za potrebe utvrđivanje obaveze godišnjeg poreza na dohodak građana.
Statistički podaci relevantni za ostvarđivanje novog neoporezivog iznosa za Godišnji porez na dohodak građana, koje plaćaju poreski rezidentni Srbije i nerezidenti u zavisnosti od prihoda ostvarenog u 2016, skoro su objavljeni.
Preliminarni, neoporezivi iznos je 2.285.064 dinara (oko eur 18.000) i znač da pojedinci čiji neto prihod (isključujući porez na dohodak i plaćene doprinose za obavezno socijalno osiguranje) u 2016. Ispod gore navedenog praga, neće biti smatrani poreskim obveznicima .
Lični odbici se očekuje da iznose:
- za samog obveznika – 40% prosečne godišnje zarade po zaposlenom odnosno dinara 304,675 (cca 2.400 evra.);
- za izdržavanog člana porodice – 15% prosečne godišnje zarade po zaposlenom za svakog izdržavanog člana porodice tj dinara 114,253 (oko EUR 900.).
Neto prihod koji premašuje 6.855.192 dinara (oko. EUR 55.000), što predstavlja prihod iznad navedenog praga (nakon što su lični odbici primene), treba da se oporezuju propisanom poreskom stopom od 15%.
Krajnji rok za dostavljanje godišnjih poreza na dohodak građana je 15. maj 2017. Budite sigurni da vam ZS TAX stoji na raspolaganju za sva pitanja i pomoć koja može biti potrebna u tom pogledu.
Novi Sporazumi o izbegavanju dvostrukog oporezivanja
Počevši od januara 2017 četiri nova sporazuma o izbegavanju dvostrukog oporezivanja (u daljem tekstu: „DTT“) su stupila na snagu. Stim u vezi, DTT sa Luksemburgom, Jermenijom, Kazahstanom i Republikom Korejom su postali izvršni. Sa ovim nedavno uvedenim DTT Srbija je proširila svoju DTT mrežu do 58.
Zašto izabrati baš nas?
Ako su vaše poslovne ili lične finansije pogođene ovim promenama, ili imate bilo kakva pitanja u vezi gore navedenog, molimo Vas da kontaktirate nekoga od vaših redovnih kontakata iz ZS TAX & Consulting, ili gdjicu Sanja Stevanović-Polovina na mail sanja.stevanovic@zstax.rs.