Poslednje dve decenije obeležene su porastom poslovnih prilika u IT sektoru, programiranje, reklamiranje, grafički dizajn i dr, a što je sve bilo omogućeno razvojom digitalnih platformi na internetu. U ovome okruženju spontano se razvila sada već ustaljena praksa angažovanja domaćih lica od strane inostranih kompanija koje nisu registrovane u Republici Srbiji pri Agenciji za privredne registre. Pravni položaj IT stručnjaka koji na ovaj način ostvaruju svoju zaradu godinama nije bio u potpunosti regulisan, a samim tim ni pitanje poreza naročito imajući u vidu da inostrani poslodavci praktično nisu imali nikakvu obavezu u pogledu izmirenja poreza i doprinosa za angažovane stručnjake.
Novopristiglo saopštenje Poreske uprave Republike Srbije zvanično otvara vrata primeni poreskih propisa na mnogo šire kategorija građana.
Kako se navodi u najnovijem Saopštenju Poreske uprave, identifikovan je određeni broj građana koji na svoje devizne račune primaju uplate iz inostranstva, te je utvrđena niska stopa poštovanja poreskih propisa od strane ovih lica. Ono što je jako bitno napomenuti jeste da su ovom prilikom pod lupom državih organa, posebno primanja preko platnih kartica otvorenih u inostranstvu kao što su SKRILL, PAYONEER i NETELLER, uključujući i plaćanja koja su od strane ovih fizičkih lica upućena BOOKING.COM.
U svetlu trenutnih događaja na srpskoj ekonomskoj sceni, a posebno imajući u vidu rast bruto domaćeg proizvoda u sektoru digitalne privrede, Poreska uprava bila je primorana da preduzme svoje prve korake. Imajući u vidu vrtoglavi razvoj novih tehnologija, manju fleksibilnost zakona usled čestih promena, ovo pitanje prešlo je duži put pre nego što je uzeto u rad od strane Poreskih organa.
Podsećamo, pomenuto Saopštenje Poreske uprave jasno nalaže freelancer-ima samoinicijativnu prijavu poreza na prihode koje primaju iz inostranstva i ostvaruju radom na nekim od digitalnih platformi kao što su GOOGLE, UPWORK, BIBO, GLOBAL OPPORTUNITY, AIRBNB i dr. Time praksa poreske kontrole i naplate poreskih dugovanja posle dužeg vremena dobija svoj kompletniji izraz, ovom prilikom direktno pogađajući IT stručnjake. Budući da ovi porezi nekad nisu izmireni i po nekoliko godina, u javnosti se postavlja pitanje koliki će ukupni poreski dug ovih lica biti i kako će se on obračunati? Da li će se plaćati poreska dugovanja samo za proteklih 5 godina a starija dugovanja otpisati na ime zastarelosti? Da li će poreski organi zahtevati samo plaćanje poreza pro futuro bez bilo kakvih posledica na ranije neispunjene obaveze ili će pristupiti prekršajnom kažnjavanju i naplati ranije neplaćenih poreza trenutno još uvek nije poznato.
Zbog prirode poreskih zakona, koji su prepoznatljivi po razruđenosti i heterogenosti propisa, poreski obveznici često nisu u mogućnosti sami da regulišu svoj položaj na način da i jedna i druga strana, u skladu sa zakonom, dođu do zadovoljavajućeg rešenja. Pomenućemo i činjenicu da Narodna banka Srbije ima uvid u sve dinarske i devizne račune građana, što postupak kontrole radi sprečavanja prikrivanja poreskog duga, čini prilično jednostavnim. Dodatno, prema Zakonu o poreskom sistemu i poreskoj administraciji, u slučaju postojanja poreskog duga, Poreska uprava po pravilu, postupak prinudnog izvršenja svojih potraživanja prvo sprovoditi iz novčanih sredstava deponovanih na dinarskim i deviznim računima poreskih obveznika.
Uz strogu regulativu koja će se široko primenjivati, poreski obveznici moraju pridati veliku važnost visokim kaznama u slučaju poreskih prekršaja, zbog kojih se od njih može potraživati i do 150.000 dinara i polovina iznosa utajenog poreza. Štaviše, utaja preko 500.000 dinara povlači krivičnu odgovornost uz mogućnost zatvorske kazne.
Od značaja je da se nova praksa poreskih organa neće ograničiti samo na stručnjake u IT sektoru, već će obuhvatiti influensere I jutjubere koji svoju zaradu ostvaruju reklamiranjem proizvoda i usluga na društvenim mrežama. Ne treba zaboraviti ni predavače stranih jezika na poznatim onlline platformama čiji položaj je sa aspekta poreskih propisa jednak položaju ostalih pomenutih stručnjaka.
Imajući u vidu promene koje nosi nova praksa državnih organa, zajedno sa velikom heterogenošću propisa, građani koji bi mogli biti obuhvaćeni poreskom kontrolom trebalo bi da potraže pomoć u vidu poreskog savetovanja i stručnih advokatskih usluga. ZSTAX zajedno sa advokatskom kancelarijom ZSLAW, uz dugogodišnje iskustvo, pruža usluge poreskog savetovanja, stručne pravne pomoći i zastupanja u cilju potpune pravne sigurnosti naših klijenata u ovim ali i u drugim pitanjima od značaja za poslovanje klijenata.
Za sva dodatna pitanja u vezi sa ovom temom, kontaktirajte nas na office@zstax.rs.